Gezond(er) Sinterklaas

Gezond(er) Sinterklaas

Sinterklaas betekent voor veel Nederlanders smullen van pepernoten, taaitaai, chocolade en stukjes banketletter. Pakjesavond heet niet voor niets ‘het heerlijk avondje’. Geniet van deze gezellige, spannende tijd. Wil jij in deze periode toch een beetje op je gewicht letten? Lees dan deze tips.

Het ene strooigoed is het andere niet. Taaitaai en echte ouderwetse pepernoten (die grote hoekige) zijn luchtig en bevatten relatief weinig calorieën. Voor schuimpjes geldt hetzelfde.

Gevulde speculaas, banketstaaf of (chocolade)kruidnoten bevatten veel meer calorieën. Chocoladekruidnoten bevatten zo’n 500 kcal per 100 gram. Chocoladeletters (melk en puur) staan aan kop: een letter van 100 gram levert zo’n 550 calorieën.

In de tabel zie je wat dagkeuzes en weekkeuzes zijn.

Overzicht sinterklaassnoep

Product Kcal  Dag- of weekkeuze
5 pepernoten 46 dagkeuze
stukje taaitaai 71 dagkeuze
een schuimpje 10 dagkeuze
10 kruidnoten  (1 handje) 48 dagkeuze
5 chocoladekruidnoten 51 dagkeuze
speculaasje 48 dagkeuze
stukje marsepein (25 gram) 105 weekkeuze
blokje gevulde speculaas (25 gram) 120 weekkeuze
stukje banketletter (25 gram) 113 weekkeuze
klein reepje pure chocolade (25 gram) 133 weekkeuze

Verleiding weerstaan

Met al dat lekkers om je heen, kun je misschien meer snoepen dan je eigenlijk wil. Maar er zijn manieren om jezelf in bescherming te nemen. Probeer ze uit en kijk wat werkt voor jou.

  • Het helpt om van tevoren te bedenken wat je wilt snoepen. Kies 1 ding: pepernoten of chocolade. Bedenk ook hoeveel je daar dan van wil eten.
  • Heel simpel: Koop niet te veel. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.
  • Koop maximaal 2 verschillende soorten snoep. Ongemerkt snoep je meer als er veel schaaltjes met verschillende soorten snoep op tafel staan.
  • Serveer het snoepgoed in kleine bakjes. Uit kleine bakjes eten mensen minder, is gebleken uit onderzoek.
  • Zet naast snoepgoed ook iets gezonds op tafel. Leuke bakjes met mandarijnpartjes, wortels en stukjes oranje paprika zijn ook sfeervol en je hebt meteen je dagelijkse portie groente en fruit binnen.
  • Proef bewust. Probeer elke hap die je neemt, bewust te proeven, goed te kauwen en ervan te genieten. Hoe smaakt het, hoe is de structuur?

Wil je graag een paar kilo’s kwijt op een gezonde manier. Volgens de Schijf van Vijf, dan help ik je graag hier mee. Neem gerust contact met mij op doormiddel van klik hier!

Gezond 4You werkt volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het voedingscentrum en de Gezondheidsraad van Nederland. Doordat Gezond4You is aangesloten bij de brancheorganisatie BGN-gewichtsconsulenten, wordt het door veel zorgverzekeraars de consulten gedeeltelijk of geheel vergoed. Of jou zorgverzekeraar vergoed? Dat kan ik voor je nakijken. Neem gerust ook daarvoor contact met mij op. Klik hier!

Hele fijne Sinterklaas

Janet Bannink

Leave a Reply

Your email address will not be published.

4 × vijf =