Hoe krachttraining helpt om af te vallen

Hoe krachttraining helpt om af te vallen

Feestdagen achter de rug met al tegoed aan allerlei lekkernijen, zijn de meeste onder ons wel wat zwaarder geworden. Helemaal niet erg. Door een gezonde voedingspatroon en rustig de trainingen op te pakken, komt dit vanzelf weer goed. Wel kun je je lichaam een extra handje helpen.

Ik kwam een artikel tegen van Mirjam, Steunbrink ze is sportarts en medisch expert van Hardlopen.nl waarin ze uitlegt dat werkt.

 

Krachttraining

Velen vragen zich af wat je er nu eigenlijk aan hebt. Als eerste zorgt krachttraining ervoor dat je sterker wordt en spieren ontwikkeld. Maar daarnaast heeft krachttraining nog vele andere gezondheidsvoordelen. Zo verlaagt krachttraining je bloeddruk, krijg je er sterkere botten van en verkleint het de kans op diverse aandoeningen op latere leeftijd.

Daarnaast heeft het doen van krachttraining nog een extra voordeel. Het helpt enorm als je wilt afvallen. Door meer spierweefsel te ontwikkelen verhoog je namelijk je metabolisme waardoor je sneller vet verliest. Want spieren in rust verbranden meer calorieën dan vetweefsel.

 

Supercompensatie

Krachttraining is gebaseerd op het principe van supercompensatie. Door een bepaalde trainingsprikkel te geven aan de spieren raakt het spierweefsel licht beschadigd doordat er op microniveau kleine scheurtjes in de spieren ontstaan. Wanneer deze scheurtjes gerepareerd worden, herstelt de spiercel zich boven het oorspronkelijke uitgangsniveau. Hierdoor zou je in staat moeten zijn om de volgende keer dat je krachttraining gaat doen, iets zwaarder kunt trainen. Op termijn bouw je op deze manier spiermassa op. Een voorwaarde hiervoor is wel dat je lichaam genoeg rust en voldoende (en gezonde) voeding tot zich neemt om die reparatie uit te voeren.

Let wel: de gewone weegschaal is niet zo betrouwbaar om te beoordelen of je vetpercentage is verminderd en of je dus bent afgevallen. Een groei aan spiermassa kan namelijk juist gewichtstoename veroorzaken, omdat spiermassa per kubieke centimeter meer weegt dan vetmassa in dezelfde grootte. Het kan dus goed zijn dat je op de weegschaal toeneemt in gewicht maar dat het vetgehalte verlaagd is. Gunstig dus! Meer betrouwbaar is het om het vetpercentage te laten meten met enige regelmaat op een speciale weegschaal, dit kan bij ons Gezond4You.

 

Wegen bij Gezond4You

Heb jij als doel om vet te verliezen en spiermassa te behouden. Je weet nu dat het gewicht niet vertelt wat er binnen in je lichaam gebeurd met de verhoudingen tussen vet, spier en vocht. Bij Gezond4You kun je je lichaamssamenstellingen meten en weet je meer dan alleen je gewicht! Voor slechts €10,- (incl. btw) kun je je laten meten en worden direct de bevindingen met jou besproken.

De lichaamssamenstellingsmonitor beschikt over de BIA-methode (Bio-elektrische Impedantie Analyse) die de lichaamssamenstelling meet met wetenschappelijk bewezen nauwkeurigheid, door lage en veilige elektrische signalen door het lichaam te sturen. Deze monitor maakt het mogelijk om de effectiviteit van een voeding- en/of fitnessprogramma te evalueren en zo nodig aan te passen.

Mensen met een elektronisch medisch implantaat zoals bijvoorbeeld een pacemaker, mogen geen lichaamssamenstellingmonitor gebruiken. De monitor stuurt namelijk een zwak elektrisch signaal door het lichaam dat de werking van implantaten kan storen.

 

Wat meet de weegschaal van Gezond4You?

–       BMI (Body Mass Index)

–       Buikvet (vet rond de organen)

–       Vetpercentage (%)

–       Spiermassa (kg)

–       Vochtpercentage (%)

–       Segmentale uitlezing (armen, benen en romp) van het vetpercentage.

–       Segmentale uitlezing (armen, benen en romp) van de spiermassa.

–       Weergave dagelijkse caloriebehoefte (schattig)

–       Botdichtheid (kg)

–       Gezondheidsindicator: meet de metabolische leeftijd

 

Maak een afspraak door te bellen naar 0545 291930 of stuur een email naar info@gezond4you.nl

Of klik hier voor een afspraak

Leave a Reply

Your email address will not be published.

8 − 5 =